معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان:

تقدم تزکیه بر تعلیم، دستور قرآن، سیره عالمان و تأکید امامین انقلاب است

حوزه / حجت الاسلام امیریان با اشاره به منظومه فکری بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، گفت: در اندیشه امام خمینی (ره)، بر تقدم تزکیه بر تعلیم و خطر پیمودن مسیر علم بدون توجه به سلوک معنوی، تأکید فراوان شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مجتبی امیریان در جمع اساتید مدرسه علمیه امام صادق(ع) خوراسگان با اشاره به آیه دوم سوره جمعه اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمِّیّینَ رَسولاً مِنهُم یَتلوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ ‌یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ»؛ در این آیه مبارکه، تزکیه بر تعلیم مقدّم شده که خود گواه روشنی بر اولویت تهذیب نفس بر آموزش علم است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به منظومه فکری بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، افزود: در اندیشه امام خمینی(ره)، بر تقدم تزکیه بر تعلیم و خطر پیمودن مسیر علم بدون توجه به سلوک معنوی، تأکید فراوان شده است، ایشان تهذیب را وظیفه‌ای ضروری از همان آغاز طلبگی می‌دانستند تا طلاب بتوانند بیشترین بهره را از نیروی جوانی ببرند.

وی با نقل فرازی از کتاب جهاد اکبر امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) ادامه داد: در این کتاب آمده «شما که امروز در حوزه‌ها تحصیل می‌کنید و می‌خواهید فردا رهبری و هدایت جامعه را بر عهده بگیرید، گمان نکنید تنها وظیفه‌تان یادگیری مشتی اصطلاحات است، باید خود را چنان بسازید که بتوانید مردم را هدایت و مهذب سازید و اگر خود در حوزه اصلاح نشدید، نه‌تنها فایده‌ای نخواهید داشت، بلکه ممکن است باعث انحراف مردم شوید.»

حجت الاسلام امیریان با اشاره به نقش بی‌بدیل استاد در مسیر تربیت معنوی طلاب، تصریح کرد: هرچند عوامل متعددی مانند خانواده، قوانین، کادر مدرسه، دوستان و محیط، در تهذیب طلاب مؤثر است، اما استاد بیشترین ارتباط را با طلبه دارد و اثرگذارترین نقش را در ذهن و دل او ایفا می‌کند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع علمای شیعه و سنّی در مهرماه ۱۳۹۰، خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند: «توصیه به خشوع، ذکر، تقوا و تقرب الی‌الله را برای طلاب واجب‌تر از توصیه به علم می‌دانم، اگر علم باشد و تقوا نباشد، آن علم نه‌تنها فایده ندارد، بلکه ممکن است مضر هم باشد.»

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان، با بیان این‌که وظیفه استاد تنها تدریس نیست، تأکید کرد: با توجه به سطح انتظارات از طلبه معاصر، استاد باید از حد تدریس صرف فراتر رود و با دغدغه‌مندی و حرکتی جهادی به تربیت شاگردان بپردازد، چرا که بدون این نگاه بلند، نقش‌آفرینی ممکن نیست.

وی با اشاره به اهمیت طرح مباحث اخلاقی در خلال دروس حوزوی، تصریح کرد: گاه یک نکته تربیتی در خلال درس، می‌تواند طلاب را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و مسیر معنوی آن‌ها را دگرگون سازد. این، سیره رایج علمای بزرگ در طول تاریخ حوزه بوده است.